((قرآن و امام حسین))
نماز و امام حسین
* اگر قرآن در آغاز بزرگترین سورهى خود (بقره) مىفرماید: «الّذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوة»(121) و همچنین در كوچكترین سورهى خود (كوثر) از نماز سخن به میان مىآورد، امام حسین علیه السلام آن را اقامه مىنماید. «اَشهد انّك قد اقمت الصلوة»(122)
* اگر قرآن مىفرماید: «و اركعوا مع الراكعین»(123)، امام حسینعلیه السلام نماز را با جماعت آن هم در برابر صفوف دشمن برگزار مىكند.
* اگر قرآن نحوهى اقامه نماز در میدان جنگ را به پیامبرصلى الله علیه وآله آموزش مىدهد؛ «و اذا كنتَ فیهم فاقمت لهم الصلوة فلتقم طائفةٌ منهم معك ولیأخذوا اسلحتهم…»(124)، امام حسین علیه السلام در میدان جنگ نماز را اقامه مىفرماید.
* اگر قرآن نماز را به عنوان یك منبع انرژىزاى غیبى معرّفى و مؤمنان را امر به استعانت از آن مىفرماید: «استعینوا بالصبر و الصلوة»(125)، امام حسینعلیه السلام نیز در بحبوحهى جنگ و مشكلات آن، از نماز استعانت مىجوید.
* اگر قرآن اقامهى نماز را در اوّل وقت سفارش مىفرماید؛ «اقم الصلوة لدلوك الشمس»(126)، امام حسین علیه السلام نماز ظهر عاشورا را در اوّل وقت اقامه فرمودند.
* اگر حضرت عیساى مسیح علیه السلام تا زمانى كه نفس دارند، مأمور به اقامه نماز شدهاند؛ « و اوصانى بالصلوة و الزكوة ما دمت حیّا»(127)، امام حسین علیه السلام نیز تا آخرین لحظه همراه نماز است.
* اگر قرآن از كسانى كه تجارت، آنها را از نماز غافل نمىسازد، ستایش مىكند؛ «رجال لا تلهیهم تجارة و لا بیع عن ذكر اللّه و اقام الصلوة»(128)، راجع به امام حسینعلیه السلام چه باید گفت كه حتّى حفظ جان هم او را از نماز غافل نساخت.
* امام حسین علیه السلام نه تنها خود نماز خواند كه نمازهاى نمازگزاران را نماز كرد. در حدیث مىخوانیم: سه چیز موجب قبولى نماز است: حضور قلب، نماز نافله و تربت سیدالشهدا.
* امام حسین علیه السلام به خواهرش زینب علیها السلام مىفرماید: در نمازت به من دعا كن.
* نماز باید در جامعه و علنى اقامه شود؛ «اقیموا الصلوة» و امام حسین علیه السلام با آنكه مىتوانست در خیمه نماز بخواند و با اینكه نمازش شكسته بود، در مقابل جمعیت نماز بپا داشت.
هنگام اقامهى نماز در ظهر عاشورا، 30 تیر به سوى حضرت رها شد، یعنى در برابر هر كلمه از حمد و ركوع و سجده تقریبا یك تیر به امام پرتاپ شد.
* به راستى نماز چیست كه در عصر تاسوعا هنگامى كه به سید الشهداعلیه السلام پیشنهاد حمله مىشود، حضرت طى چند نوبت گفتگو جنگ را یك روز به تأخیر مىاندازند و مىفرمایند: «انّى اُحبّ الصلوة» و نفرمود: مىخواهم نماز بخوانم، بلكه فرمود: من نماز را دوست دارم. بسیارى از ما نماز مىخوانیم، ولى چقدر نماز را دوست داریم؟
زراره از امام صادق علیه السلام در باره كعبه پرسید: دهها سال است كه هرگاه دربارهى حج و كعبه از شما سوال مىكنم، پاسخ جدیدى مىدهید، علم شما به كجا متّصل است؟ امام فرمودند: آیا مىخواهى كعبهاى كه هزاران سال قبل از آدم بوده با چند كلمه اسرارش تمام شود.
این در حالى است كه كعبه و تمامى اسرار و رموز آن كه امام به آن اشاره فرمودند، تنها قبلهى نماز است و قبله، یكى از شرایط نماز!!
* امام حسین علیه السلام حاضر مىشود تا بدن مباركشان سوراخ سوراخ شود، ولى ارزش نماز شكسته نشود. سر مقدّس سید الشهدا بر روى نى قرآن مىخواند، یعنى سر از بدن جدا مىشود ولى سر و دل از قرآن جدا نمىشود.
عزادارن حسینى! ظهر عاشورا در هر كجا هستید، به یاد امام حسین علیه السلام و آخرین نماز كربلاى او، همراه با حضرت مهدى (عجلاللَّهتعالىفرجهالشریف) نماز ظهر عاشورا را باشكوه و با اخلاص بپا دارید.
________________________________________
121) بقره، 3.
122) زیارت عاشورا.
123) بقره، 43.
124) نساء، 102.
125) بقره، 153.
126) اسراء، 78.
127) مریم، 31.
128) نور، 37.
[دوشنبه 1394-07-13] [ 11:56:00 ق.ظ ]